Tracklist:
Szolgálati ajándékok(1.)
Ef. 2, 19-22; 4, 15-16: Pál egy élő testhez hasonlítja az egyházat, akinek a feje Jézus.
Ef. 4, 11-15: a szolgálat alapköveti, amelyeket Krisztus adott ajándékul - ezek a személyes
szolgálati ajándékok (5 fő szolgálati ajándék). Konkrét személyeket, embereket választ ki Jézus
szuverén akaratából az 5 fő szolgálati ajándékra.
I. Kor. 12, 4, 7-11: a Szt. Szellem ajándékai (karizmái) vannak leírva, s ezek a kegyelmi ajándékok. A
Szt. Szellem embereken keresztül nyilvánul meg. A szolgálati ajándékokba csak némelyeket hív el
Isten, de a kegyelmi ajándékokat minden hívőnek akarja adni a Szt. Szellem, úgy, ahogy ő akarja.
Ef. 4, 11-15: a szolgálati ajándékok nem pozíciókat, hanem feladatokat jelentenek. Nem öncélúak,
hanem fontos, konkrét feladatok elvégzését jelenti.
A szolgálati ajándékok céljai, gyümölcsei
A szentek tökéletesítését szolgálja. Istennek az életemmel egyedi, konkrét elképzelése van. Nem
véletlenül hívott el, hanem ezeken a szolgálati ajándékokon keresztül akar változtatni, formálni
(személyeken keresztül).
A szolgálat munkájára való felkészítés (I. Kor. 12, 21-28). A szolgálati ajándékok hordozzák
(emberek által) Istennek a munkáját. Akik ebben az ajándékokban vannak, azok folyamatosan a
csatatéren vannak. Nem ők tervezik el a feladataikat, hanem Isten jelöli ki a munkát számukra. Jónás
is ilyen szolgálati ajándékokkal rendelkezet, de nem fogadott szót Istennek, hanem a saját
elképzelései alapján akart előremenni, de végül kénytelen volt engedi Istennek és nem a saját
akaratának (Isten irgalmas volt hozzá - de ez nem követendő minta).
Krisztus testének (az egyház) építése.
A hit és megismerésének munkálása, az egység létrehozása. Ef. 4, 3-6, Máté 18, 19, Apcsel 4,
23-24, 31: egységre való felhívás Krisztus testébe. Az egyháznak az alapja az egység. Ha egy
szívvel, egy szellemben, egy lélekkel és akarattal vannak a hívők, akkor a pokol kapui sem vesznek
hatalmat rajtuk (ez az egyháznak a titka)! Egy szellem, egy hit, egy Úr, egy reménység, egy akarat -
kereszténység jelszava és egységbe való kovácsolása.
Az érett férfiúságra vezetés. Zsid. 5, 14: gyakorlottá váljak a jó és rossz közötti különbségtételre
minden helyzetben, s akkor Istennek ajándékai maximálisan beteljesednek az életembe. Eddig
Európában az egyházi hatalommal, tekintéllyel visszaéltek, s a jót mondták rossznak, a rosszat pedig
jónak, de Isten nem erre rendelte ezeket a tekintélyeket.
A Krisztus hasonlatosságára való eljutás. Vonatkozik a megszentelődés minden területére. A
szolgálati ajándékok mindaddig fognak működni, amíg Krisztus vissza nem jön, mivel szükség van
folyamatosan az ajándékok működésére (igehirdetés, evangélizációk, prófétálás).
Szellemi védelem a tévelygéstől. Máté 24, 4-5, 11-12, II. Pét. 2, 1-3, 17-19, II. Tim. 3, 5, I. Tim.
4, 1-3: a védelem: különösen az utolsó időkben a hamis prófétáktól, hitető szellemektől, vallásos
csalóktól, hamis tanítóktól, hazugságot hirdetőktől, az igét félremagyarázóktól.
Az igazság követésének elősegítése. Gal. 1, 6-10, II. Kor. 11, 1-4, 13-15: akik a szolgálati
ajándékokban vannak, nem embereknek akarnak tetszeni, hanem Istennek és ezt közvetítik a hívők
felé is! A sátán leutánozza a szolgálati ajándékokat (hamis apostol, hamis próféta, hamis
evangélista, hamis tanító, hamis pásztor).
A növekedés biztosítása. I. Kor. 4, 1-2: célja a fejlődés és növekedés elősegítése a hívők életében
Isten segítségével, és az Ő igéjével, mivel a szolgálati ajándékokban résztvevők Isten titkainak az
ismerői a Szt. Szellem által.
Sáfárkodás, gondnokság. Máté 5, 3: keresni és kutatni kell az igazságot Isten igéjében
személyesen is, de nagyon nagy szükség van a prédikált ige hallgatására (az igehirdetés bolondsága
által tartatik meg az ember).
A szolgálati ajándékok elemei
- kiválasztás (Ef. 1, 4-5)
- elhívás (Gal. 1, 15-16)
- kiküldetés (Máté 28, 19-20)
A kiválasztás, elhívás, kiküldetés minden hívőre vonatkozik, de a szolgálati ajándékok csak
némelyeknek adatnak (kiválasztás, elhívás által)!
Apcs. 13, 2-3: a kiküldés kézrátétel által való megerősítése. Isten mindig név szerint hív el bizonyos
szolgálatra embereket, és ezek az 5 szolgálati ajándékok közé tartoznak - konkrét személyhez,
konkrét feladat rendelése Istentől.
IV. Móz. 11, 16-17; 27, 18-23, V. Móz. 34, 9: Mózesnek volt evangélista, pásztori ajándéka is. Mózest
közvetlenül Isten hívta el, s rajta keresztül szólt népéhez. Isten adott Mózesnek segítőket a
gyülekezet ügyes-bajos dolgainak ellátására különböző feladatkörökben.
I. Sám. 10, 1-12: Saul felkenését, elhívását írja le. Saul más ember lett.
I. Sám. 16, 1-13: Dávid felkenését, elhívását írja le. Isten a szívet nézi és nem az emberi külsőt. Aki
a kicsin hű, az sokra bizatik!!!! Nekünk is példa, hogy legyünk hűek a kicsin és ki tudja, hogy Isten
mire választ el ez által.
Apcs. 9, 3-6: Pál elhívása nem mindennapi körülmények között történt, de Isten akár ilyen
beavatkozással is el tud hívni embereket.
II. Kor. 3, 5-6: Isten adja az alkalmatosságot a szolgálati ajándékokra. A szellemi tekintély (Istentől
való) biztonságot ad. A gyülekezetet erős szolgálati ajándékok vezetik.
Tracklist:
Szolgálati ajándékok (2.)
Ef. 4, 11-16, Ef. 2, 19-22: leírja a főbb szolgálati ajándékokat, amelyek: apostol, próféta,
evangélista, pásztor, tanító. Isten olyan építménynek akarja látni az egyházat, ahol Jézus a fej, és
alapkövei a szolgálati ajándékok - erre épüljön minden tag, minden hívő. A szolgálati ajándékok olyan
embereket takarnak, akiket Jézus maga választ ki és keni fel őket - fontos feladatok elvégzésére. A
szolgálati ajándékoknál maga az ember az ajándék mások számára. Elvégzésére Jézus ad szellemi
ajándékokat, csak ezekkel tudják elvégezni a feladatot! A szolgálati ajándékokba benne vannak az
ember karakterei, képességei, de Jézus adja a szellemi forrást Szt. Szellemen keresztül.
I. Kor. 12, 27-28, Róma 12, 6-8: Jézus csak némelyeket rendel szolgálati ajándéknak, de a Szt.
Szellem minden hívőnek akar adni ajándékot! Jézus nemcsak szolgálati ajándékokat ad, hanem ezen
felül további ajándékokat biztosít minden hívő számára (intő, buzdító, adakozó, nyelvek nemei,
könyörülő), amelyek szintén nélkülözhetetlenek - nem fő ajándékok, de fontos elemei az egyház
számára. A Biblia 5 fő szolgálati ajándékot ír le, amelyek közvetlenül az egyház vezetésére,
gondozására, munkálására vonatkoznak, Jézus által kiválasztott emberek életében. A szolgálati
ajándékok nem népszavazás által, az ember külseje által, hanem Jézus elhívása által jönnek létre. Az
embert kizárólag Isten teszi alkalmassá (nem iskolák, nem szemináriumok), mert szellemi szinten
vannak a fő ajándékok a szellemi lények világában.
Az 5 fő szolgálati ajándék
Apostol
A görög aposztolosz szóból ered, jelentése: küldött, követ.
Apcsel 14, 14: Barnabás és Pál is apostolok voltak, Pál tanító is.
I. Thes. 1,1; 2,6: Pál, Silvanus, Timótheus is apostolként van számon tartva. Ebből következik, hogy
nemcsak 12 apostol van az újszövetségben.
Apcsel 1, 21-26: a 12 apostol abban különleges, hogy személyesen látták Jézust és tetteit, csodáit,
jeleit. Van a 12 apostol, és rajtuk kívül is vannak apostolok a mai napig is.
Az apostolok feladata:
I. Kor. 9, 1-2, Róma 15, 20-21, II. Kor. 10, 15-16.
- gyülekezetek alapítása és létrehozása. A gyülekezetek keletkezésében vannak nélkülözhetetlen és
fontos szerepeik (pl: a Hit Gyülekezete is így nőtt ki Németh Sándor szolgálata által). Az apostol
fundamentum, alap Isten munkájában, melyre épül az egyház.
I. Kor. 4, 15.
- szellemi atyaság.
Ef. 2, 20.
- alapozás. A Bibliában szereplő apostolok az egész egyház alapjait tették le. A mostani apostolok a
különböző gyülekezetek alapjait teszik le.
I. Kor. 4, 13-15.
- tűrés. Az apostolok az ördög céltáblái - elsősorban az ő szolgálatukat akarja megsemmisíteni
különféle alattomos, hazug, rágalmazó, lejárató, szidalmazó eszközökkel.
II. Kor. 12, 12.
- természetfeletti jelek és csodák a szolgálatuk gyümölcseként.
Az apostoli munkához társulnak más ajándékok is (evangélistai, tanítói, pásztorlási), mivel ezek
nélkül nem tudna hatékonyan gyülekezeteket alapítani és fenntartani, illetve a növekedést
biztosítani.
Az apostolnak nemcsak alapítania és fenntartania kell a gyülekezetet a növekedésben, hanem nagyon
fontos a szolgálata abban, hogy betudjanak épülni a hívők az egyházba.
II. Kor. 11, 3-4, 13-15: hamis apostoloknak a bemutatása, amely napjainkban megmutatkozik hamis
vallások létrehozásában, emberek megtévesztésében és különböző ceremóniák által. Magyarországon
ilyen hamis apostolok voltak a királyok (közülük Szt. István király a legnagyobb mértékben - ő adta ki
azt a rendeletet, hogy minden 10 falu építsen egy templomot), akik hamis apostoli tekintéllyel léptek
fel, és ők határozták meg, hogy mi az igaz és hamis vallás (állam és egyház összefonódása).
Luk. 9, 1-5: Jézus nem azt mondta az apostoloknak, hogy akik nem hallgatnak rájuk, nem fogadják el
a tanításaikat, közösítsék ki, járassák le őket, inkvizíciót hozzanak létre ellenük.
Evangélista
A szó a görög euangelisztosz ered, jelentése: jó hírt hozó, örömöt hirdető.
Euangelion= jó hírt mond.
Az evangélista egyik görög megfelelője se bibliai eredetű szó, hanem a görög kultúrából származik. A
jó hír mondás (Krisztus győzelme) a legjobb hír mondása.
Célja: az Isten uralmának és céljának megvalósítása.
Zsid. 4, 2: az ószövetségben is hirdették a jó hírt (evangéliumot). Először Mózes, aki a zsidóság
kihívását Egyiptomból és az ígéret földjének leírását hirdette.
II. Pét. 2, 5: Noé is evangélista volt, jó hírt, a megmenekülés hírét hirdette.
Apcsel 8, 5-17: Filep a klasszikus újszövetségi evangélista (szolgálatának bemutatását írja le az
igerész).
Az evangélista feladatai:
Krisztust hirdeti, mert ő az Isten örömhíre, bűnbocsánata, gyógyulása. Mindig ezeket hirdeti, és
nem akar újat, a kor ízlésének megfelelőt, mert az ember csak Krisztuson keresztül menekülhet meg.
Mindenből Jézust prédikálja, akármilyen témáról legyen is szó (Apcsel 8, 27-35).
Behozza az egyházba az embereket (kívülről befele hozza az embereket).
Természetfeletti jelek és csodák követik a prédikálását.
Öröm kíséri a szolgálatát.
Fő üzenete a megtérés.
Akik a különböző szolgálati ajándékokban vannak, tudják, hogy mi az ő feladatuk, ajándékuk, és nem
a másét próbálják csinálni.
II. Kor. 11, 3-4: a hamis evangélista kifejezés nem szerepel a Bibliában, de hamis üzenet hirdetése
igen. A hamis evangélista becsapja az embereket, hamis „jó hírt" mond.
Gal. 1, 8-9: a hamis evangélium hirdetőire különösen nagy átok jön - ezt kétszer is megismétli az
ige, azért, mert Isten is az ő népét az igehirdetés által akarja megtartani.
Tanító
Görög neve: didaszkolosz (jelentése: tanító, oktató).
Héberül: rabbi, melynek jelentése: tanító, oktató, mester.
Jak. 3, 1: itt megerősíti az ige, hogy csak némelyeket választ ki a nyilvános szolgálatra Isten, de
mindenkinek van elhívása Isten igéjének a magyarázására, tanítására a családi környezetében (pl:
gyerekeknek).
Apcsel 13, 1: a tanító magyarázza és tanítja az igét, ez a fő feladata.
I. Kor. 3, 4-9: a tanító már megtért emberek irányába szolgál. Tanítja, magyarázza az igét, (öntöz).
Elhívása már működő gyülekezetek építésére, tanítására, növekedésére terjed ki. Fontos, hogy kenet
alatt tegye, mivel ez a kulcsa, hogy a hallgatóságából ne egy vallásos közösség legyen, mivel az ige
táplálékot jelent!!! A tanítónak ügyelni kell arra, hogy a hallgatóságának milyen táplálékra van
szüksége.
I. Kor. 3, 1-3, Zsid. 6, 1-2: a tejnek italáról beszél (kisdedek), azok számára, akik még testben
járnak, számukra a tejnek italára van szükség, mert más különben gyomorrontást kapnának a nehéz
(kemény) eledeltől.
I. Kor. 2, 6-10, Zsid. 5, 12-14: ezek az igék a kemény eledelről szólnak, azok számára, akik már nem
gyermekek(kisdedek) és megtudják emészteni.
Préd. 12, 13: a Krisztustól származó tanítás biztonságot ad a hívők számára.
Róma 2, 21-23: a tanító tanítható legyen. Könnyen ítéletet hozhat magára, mivel Isten őt vizsgálja
meg először, hogy nemcsak tanít róla, hanem hitelesen is képviseli-e azt.
Péld. 10, 19: a sok beszédben elmaradhatatlan a vétek, ezért a tanító legyen nyitott javításra,
korrekcióra.
I. Tim. 5, 17: leírja, hogy a tanító jutalma (aki hűségesen jár), kettős tisztesség adatik számára.
Tracklist:
Szolgálati ajándékok (3.)
Ef. 4, 11-16, 2, 19-22: A fő szolgálati ajándékok leírása. Konkrét személyek kiválasztása Krisztus
által.
I. Kor. 12, 4-11: A szellemi ajándékok leírása (9 db). Ezeket az ajándékokat a Szent Szellem adja és
a hívőn keresztül árad ki az ajándék.
I. Kor. 12, 27-31, Róma 12, 6-8: gazdag a tárháza a szolgálati ajándékoknak, melyek szintén
Krisztustól vannak, de ezek nem fő szolgálati ajándékok.
Pásztor
Görög szóból ered:
poimén: őriz, legeltet, ápol, dédelget
prezbüterosz: érettebb, idősebb, elöljáró
episzkoposz: őr, gondozó, felügyelő
poimanon: pásztorlás
Apcs. 20, 17; 28: mindegyik a pásztori ajándékra vonatkozik, feladatkörök szerepelnek, pásztorlást
végeznek. Minden pásztor presbiter is, de fordítva nem igaz!
Feladatkörei:
I. Pét. 5, 1-4
- legeltetés (magába foglalja a vezetést, táplálást, gondviselést, „példaképpé válást", gyülekezetek
kormányzását, irányítását, rendfenntartását)
Ezékiel 34, 1-10: a hűtlen pásztorok és cselekedeteik leírása, melyek utálatosak Isten előtt.
Ezékiel 34, 11-22: a pásztor feladatának leírása Krisztuson keresztül, mivel ő a főpásztor.
Mt. 5, 21-24: a kapcsolatok rendezettek, korrektek, tisztességesek legyenek a munkában és a
szolgálatban.
Ézs. 44, 28: a pásztor ószövetségi megfelelője a király.
A pásztori tevékenység nehéz és tiszteletreméltó munka, mivel magába foglalja a hívők pásztorlását,
az elhordozhatatlan problémák elhordozását. Ez rendkívül sok odafigyelést, nagy odaszánást,
türelmet igényel. Jézus csak 12 embert pásztorolt személyesen!!!
Feladatai:
I. Tim. 3, 1-7, Titus 1, 6-9
(feddhetetlen legyen, egy feleségű, józan, mértékletes, illedelmes, vendégszerető, a tanításra
alkalmas, nem részeges, nem verekedő, tisztességtelen nyereségre vágyó - hanem szelíd,
versengéstől mentes, nem pénzsóvárgó, nem akaratos, nem haragos, a maga házát jól igazgatja,
gyermekeit engedelmességben és tisztességben tartja)
Ezek a feladatok a pásztorok és presbiterek követelményei.
Ján. 10, 11-15; 27-29: a főpásztor Jézus Krisztus és követendő példát mutat minden pásztor
számára.
Próféta
Görög profétész szóból ered. Jelentése: valaki előtt állva, valakinek a nevében beszélni, tolmácsolni.
I. Kir. 18, 15: héber jelentése nabi (návi)= inspiráltan beszélni.
Roé= néző, látó
I. Sám. 9, 6; 9: A próféta közvetlen Isten ihletése által természetfeletti módon meglátja és
továbbadja a jelent és a jövőt.
Apcs. 21, 8-13: A prófétálás ajándéka a Szt. Szellemtől van (Filep 4 lánya esetében) a próféta
(Agabus) Krisztustól van. Leírja a Szt. Szellem ajándékai és a szolgálati ajándékok közti különbséget.
A prófétánál működnie kell:
- tudomány beszédének
- a kijelentés ajándékainak
- a szellemek megkülönböztetésének
I. Kor. 14, 3: igével való buzdítás, vigasztalás, több az igehirdetésnél.
A prófétálás és a fecsegés két külön dolog.
Máté 7, 15; 24, 11, Jel. 13, 11-14: a hamis prófétákról ír. A prófétának nagyon tisztának kell belül
lennie, hogy megtudja különböztetni a hamis és igaz kijelentést. Istennek szentelve éljen, alázatban,
tiszta motívumokkal, nyilvánosan szóljon (ne legyen sarokpróféta).
Apcs. 16, 16-19, I. Kor. 12, 3: az ördög is rendelkezik információkkal a jövőről. Pálon szellemek
megkülönböztetésének ajándéka működött. Felismerte a jövendőmondás szellemét, ami felületesen
nézve tartalmazott igaz dolgokat, mivel Pál szellemi ember volt látta, hogy a kijelentés mögött
hamis, hitető szellem áll, amely hatására:
nem tértek meg az emberek ebben a városban
nem Krisztus állt a középpontban, nem őt magasztalta fel, nem a jó hírt mondta
V. Móz. 18, 20, 22, Jer. 23, 16, 21-22, 25-26: a hamis próféták nagy károkat tudnak okozni Isten
munkájában. Leírja az igaz és hamis próféta közti különbséget. Az igazi próféta visszafordítja az
embereket a bűntől, növekedést, fejlődést hoz létre az életükben és jó gyümölcsök (Isten szerint
kedves) lesznek az életükben.
I. Kor. 3, 16, II. Kor. 6, 16, I. Kor. 6, 19: A Szt. Szellem templomaként van nevesítve az ember
(szellemben és igazságban). Törekedjek rá, hogy meghalljam a Szt. Szellem hangját a különböző
helyzetekben, mivel ő rendelkezésre áll közvetlenül a számomra - rá figyeljek, ne az elmém,
pszichém, érzelmeim szavára. Vannak dolgok, amire nem jön egyből a válasz, útmutatás, de legyek
kitartó, ne nyugodjak bele, mivel a Szt. Szellem mindig meg akarja válaszolni a kéréseimet. Addig
imádkozzak, amíg nem jön jó válasz a Szt. Szellemtől, amely megegyezik Isten igéjével. A hamis
próféták és hamis szellemek kijelentései abból ismerhetők fel, hogy nem állnak meg az igén.
Mindenkor vizsgáljuk meg a kijelentés forrását, lehet a kijelentés Szt. Szellemtől, ember érzelméből,
elméjéből és démonoktól.
I. Kor. 12, 28-31: Jézus némelyeket rendelt apostolokul, prófétákul, tanítókul (fő szolg. ajándékok), s
az ezután találhatóak a nem fő szolgálati ajándékok, de nélkülözhetetlenek az egyházban és ezeket
nemcsak némelyekben, egyeseknek adja Jézus.
Péld. 18, 16, II. Kor. 10, 18: ha van ajándék valakinek az életében az úgyis utat készít, mert Isten
adta (pl: József története, Dávid kiválasztása). Amim van azzal szolgáljam az Istent a legjobb
tudásom szerint és ő kimunkálja bennem az ő akaratát és elhívását.
Zsolt. 105, 15, Zsid. 13, 17: Isten védelme van a választottain.
I. Kor. 9, 7-12: Isten gondoskodik a szolgáiról bőségesen (pl: ilyen a tized, amely fedezi a szolgálati
ajándékok működését).
II. Kor. 11, 7-9: Pálról is gondoskodtak a gyülekezetek.
Gal. 6, 9-10, Neh. 13, 10-12: a szolgálati ajándékok működésének finanszírozását a hívőkre bízta
Isten és nem az államra. Az egyház jóléte (szellemi és anyagi szinten is) az én jólétemet is
garantálja.
Tracklist:
Újszövetség
Az újszövetség célja, hogy teljes mértékben felszámolja a bűnt, mivel minden rossznak a gyökere a
bűn. Az újszövetség lehetővé teszi, hogy a Menny világossága legyen a földön, valamint, hogy Isten
és ember között ne legyen elválasztófal (gyermek-szülő kapcsolata). Az újszövetségnek a közvetítője
Jézus Krisztus, aki először Izraellel (12 apostollal) kötötte meg a szövetséget, majd rajtuk keresztül
minden nemzethez kiküldte ezt a szövetségi ajánlatot.
Máté 26, 26-29: az újszövetség Jézus Krisztus vére által van megkötve, étel és ital szellemünk
számára (Ján. 6, 50-57). Az újszövetség jele az úrvacsora. Hit által lehet enni és inni Jézus testét. A
megtérés és vízkeresztség által lehet belépni az újszövetségbe.
Róma 3, 23-25: ki van fizetve a váltságdíj értünk, s ennek motorja Jézus vére, ez az áldozatunk vére.
Az újszövetség megkötésének helye Jeruzsálem (az utolsó vacsorán).
Istennek minden ígérete hozzáférhető, ha a feltételeket betartjuk. Isten a parancsolatait a szívbe
akarja beírni, és ennek hatására létrejön az emberbe a bűn iránti elutasítás és kicserélődik az ember
személyisége.
Zsolt. 50, 5: az első áldozat az Ádámmal kötött szövetségben volt, amikor Isten állatbőrbe öltöztette
Ádámot és Évát, s ehhez szükség volt az állat leöléséhez.
III. Móz. 17: Az áldozatban a vér a leglényegesebb és az engesztelése az életért. Csak véresáldozat
által lehet Istennel szövetséget kötni. Ábel vitt ilyen véresáldozatot, Káin pedig nem vitt, ezért nem
tudott Istennel Káin szövetségbe lépni.
Az újszövetségben már nem állati áldozat van, hanem egy tökéletes embernek (Názáreti Jézusnak) a
vére.
Zsid. 8, 1-12: Ebben össze van foglalva, hogy mi történt Jézus feltámadását követően az engesztelő
áldozata által. Jézus a feltámadás után (egyből) felvitte az Atyához a saját áldozata vérét, és ezzel a
főpapi szolgálatot Jézus végezte el. Mielőtt Jézus felment volna az Atyához Mária megzavarta Őt,
hogy felismerte és megakarta érinteni, de Ő azt mondta, hogy: „Ne illess engem, mert nem mentem
fel még az én Atyámhoz" (Ján. 20, 17). Ebből következik, hogy Jézus előbb vitte fel áldozata vérét az
Atyához és csak utána lehetett megérinteni Őt (pl: Tamás), mivel más testben (megdicsőült - ezen
már nem fog a halál, a fegyver, a földi törvényszerűségek - ezért tudott átmenni a falon) jött vissza.
Ennek az áldozatnak a központi eleme a bűnök eltörlése volt.
Zsid. 9, 1-9; 11-15: a mózesi sátor a mennyei sátor képmására volt alkotva és Jézus nem a mózesi
sátorba, hanem a mennyei sátorba vitte be főpapi áldozatát, nem földi frigyládára, hanem a mennyei
oltárra, nem állatok vérét, hanem a saját vérét tette rá. A vérben élet van. Az állatok élete földi,
természetes. Az állatoknak nincs szelleme, az életük földből való és nem mennyből. Az állatok vére
csak földi életet hordoz és ezért a mózesi áldozatban csak a testet tudták megtisztítani. Az
állatoknak nincs szelleme, ezért nem képes a mennyei életet közvetíteni. Az ember vére más, mint az
állatoké, láthatatlan összetevőt tartalmaz, amely nagymértékben elválasztja az állatok vérétől és
képes mennyei életet közvetíteni (véradásnál nem lehet állati vért adni)!!! Jézus a vér láthatatlan
részét (lélek, szellem) vitte fel az Atyához, állati vért nem lehetet volna felvinni, mert földi.
I. Péter 1, 2; Zsid. 10, 10-18: Jézus vére az út, hogy az ember a Mennybe juthasson.
Zsid. 10, 4-7: Jézus áldozata egyszeri áldozat. A saját vérét vitte fel, ezért az ember belsejét tudja
megtisztítani és nem kell többé bűnért való áldozat. Az istentisztelet központi eleme, de az
újszövetségben nem fizikai, hanem Jézus vérébe való hit megvallása: dicséretben, hálaadásban és
igehirdetésben. A hitem központi elemének a Jézus vérébe való hitnek kell lennie. Jézus vére a
legfontosabb a keresztény életben, mivel minden áldozat (dicséret, hála, adakozás stb.) csak Jézus
vérének a középpontban való tartásával lehetséges.
Az újszövetség korszakai:
istentisztelet rendje
társadalmi rendje
természet rendje
Az istentisztelet rendje: Ján. 4, 23-24: szellemben és igazságban történik az imádás - ez pünkösdkor
jött el. Az újszövetség alapja, hogy szellemben legyek, s ez által újjászületett állapotban vagyok.
Mindenki könnyedén tudjon szellemben lenni és így imádja Istent az istentiszteleten és egyéni (pl:
otthon) szinten is. Isten imádásakor a szellemi valóra és ne testi valókra tekintsünk (ne ószövetségi,
mózesi elemekre). Legyen egy nagy érték számunkra, hogy bármikor be tudunk menni Isten
imádásába és ez az igaz istentisztelet.
Társadalmi rendje: az újszövetségben is legyen emberi bíráskodás. Ez Noéval kötött szövetségig
nyúlik vissza (emberi törvényeket a hívőnek is be kell tartania).
Róma 13, 1-2; Apcsel. 4, 19: vonatkoznak ránk a földi törvények, amíg nem lázítanak Isten ellen.
Inkább Istennek kell engedni, ha az emberi szabályok szemben állnak Isten törvényével. Bátran
vállaljuk az ebből eredő esetleges konfliktust (pl: Dániel, Sidrák-Misák-Abednégo).
Ézs. 9, 6-7; 11, 1-5: Jézus Krisztus visszajövetelekor övé lesz teljesen a hatalom és igazságban fog
irányítani (királyi törvény) és fel fogja függeszteni az emberek életében a bűnhöz való jogot.
Valószínű, hogy Jézus uralkodásakor az 1000 éves királyságban lesznek segítői a bíráskodásban
(mint, ahogy Mózesnek is voltak) a kisebb ügyekben, s ezek a már korábban elragadott egyház tajgai
lesznek, akik ugyanolyan megdicsőült testben lesznek, mint Jézus és ezért földi javakkal és
értékekkel nem lehet őket megvesztegetni, s ezért a Messiás az igazságon és jogosságon álló
társadalmat fog létrehozni. Ez a korszak még nem kezdődött el annak ellenére sem, hogy a pápa
magát Krisztus földi helytartónak nevezte ki (Isten káromlása) és az egész római egyházat.
Természet rendje: kezdetben a föld, s annak klímája paradicsomi állapotú volt (bűnbeesés után is,
egészen az özönvízig). Ebben a korszakban az emberi életkor 900 év körüli volt. Az özönvíz után ez
először 300 évre, Ábrahám idejében már 170 évre, Mózesnél már 120 évre, majd utána 70-80 évre
csökkent. Az özönvíz előtt kedvezőbbek voltak az életkörülmények, mivel a sok víz a légtérben
beállította azt a kellemes klímát, amely távol tartotta a káros sugárzásokat, állandó hőmérséklet
volt, nem voltak évszakok. Az özönvízkor ez a nagy mennyiségű víz jött le a földre, melynek hatására
meggörbült a föld tengelye, s ennek hatására évszakok jöttek be, amely felgyorsította az öregedést.
A föld eredete nagyon messze nyúlik vissza (nem 6000 évre!).
Róma 8, 20-21: az ember romlása a természet romlását is eredményezte.
Ézs. 11, 6-9: csak a messiási királyságban változik meg a világ, s a természet viszonya. Eltűnnek a
ragadozó állatok (édeni állapotban sem voltak, mivel valószínű, hogy olyan növények voltak, amiket
szerettek és ezek eltűnésével szükségessé vált más táplálék keresése - ragadozás. A messiási
királyságban ezek a növények kinőnek újra, s ezt fogják enni újra a ragadozó állatok.) Ember és
állatok közti harmónia létrejötte (ez is a paradicsomi állapotra utal), valamint emberek közti
harmónia (nem lesz háború).
Ézs. 65, 17-25: a jövőre való ígéretek a messiási királyságban. A változások alapja minden esetben
Jézus vére, s ez váljon az istenfélelmem és istentiszteletem központjává!!!
Tracklist:
Szellemi harc
Szellemi harccal sokmindent el lehet érni, amit az ördög el akar rejteni, titkolni. Bátran viseljünk
hadat, nem cél nélkül, levegőbe vagdalkozva. Nem erővel, hatalommal, hanem Isten Szellemével.
Róma 12, 1-2: a mérőzsinór Isten igéje legyen az életemben és ne a világ! A látható (a jó és a rossz
is) a láthatatlanból áll elő, ez meghatározza a jövőm alakulását. A természetfölötti világban vannak
valóságos személyek (jó és rossz), akik konfliktusok forrásai. Az ima által, Jézus nevének
használatával győzhetünk a gonosz szellemi lényekkel szemben. A szellemi harcot az ördög meg
akarja akadályozni, ahogy a megtérést is. Jézus is valóságos lények ellen harcolt, azért jött, hogy az
ördög minden munkáját lerontsa. Minta nekünk, mivel hatalmat kaptunk tőle.
A Biblián keresztül nézzem a világot, ez legyen a világnézetem. Minden földi történésnek van szellemi
háttere is. Ne csak elméletben, hanem gyakorlatban is higgyek és cselekedjem Isten igéjét, ezért
nem leszek materialista. Úgy nézzek magamra, mint egy mennyei emberre, aki az Úr katonája,
deszantosa. Európát a materialista világkép jellemzi. Nem hisz a természetfölötti világban.
IV. Móz. 13, 1-3; 28-IV. Móz. 14, 2: ekkor már Izrael megváltott, megszentelt, megtisztított nép volt,
de mégsem hitt Isten igéjében. Ez intő példa, azon keresztények számára is, akik már megtértek
(kivonulás Egyiptomból), megkeresztelkedtek víz által (Vörös tengeren való átkelés), és vették a Szt.
Szellemet (felhő, tűz, lángoszlop).
A 10 kém materialista volt, csak arra néztek, amit láttak, s ettől megijedtek. Ne hitetlen kém legyek,
azt lássam, amit Isten ígért (ahogy Káleb és Józsué), és higgyek abban, hogy az ígéretek nekem
És lőn nagy hirtelenséggel az égből mintegy sebesen zúgó szélnek zendülés...
adattak.
Róma 14, 17-18: Isten országa itt a földön is meg tud valósulni mindenki életében, de ehhez
erőfeszítés, harc szükséges.
Józs. 14, 5-15: én is vállaljam fel a harcot, küzdelmet és belépek az örökségembe. Emberi erővel nem
lehet legyőzni az ellenséget, hanem Isten erejével, Isten igéjébe vetett hittel. Úgy nézzek magamra,
mint Isten harcosára, aki győzni tud! Le tudom győzni az ellenséget, ha magam is hitben látom, aki
el tudja foglalni az áldásokat.
II. Móz. 17, 8-16: az Úr fokozatosan vezette be a harcba Izraelt. Előbb megáldotta, megitatta
(kősziklából), s akkor jött fel ellene Amálek.
A nagy áldásokat meg kell őrizni, harcolni kell érte, s nem meghátrálni, hanem előre menni hittel,
mivel minden fegyver rendelkezésemre áll (csúcstechnológia). Távolodjunk el a problémáktól,
imádkozzunk a hegyen, kősziklán, ahogy Mózes is tette.
Támogassuk Isten felkentjeit imákkal, tartsuk fel a kezeit a vezetőknek! Egymást bátorítsuk és
segítsük, ha valamely területen vesztésre áll.
Amálek jelentése: rabló (az ördög azért jött, hogy lopjon, öljön és pusztítson). A rabló a már meglévő
és leendő javakat is le akarja nyúlni.
Jahve Nissi: az Úr a győztes zászló.
Az ígéretek földjébe való bejutás csak harc és hit által lehetséges.
Luk. 4, 1-14: Jézus győzelmét írja le a test kívánsága, a szem kívánsága, élet kérkedése, kevélysége
felett.
Ádám elbukott, de Jézus győzött. Az ördög és szolgái kitartóak, nem adják fel, próbálnak visszatérni
a különböző kísértésekkel, de ezek felett hatalmunk van Isten igéje által, ezt Jézus maga mutatta
be.
A kísértések ellen újból és újból kell harcolni, és küzdeni kell ellenük.
Luk. 4, 18-20: Jézuson volt a kenet, miután legyőzte a kísértőt, és csak utána tudta megszabadítani
az embereket a sötétség birodalmából. Ez számukra is minta, hogy csak a kenet által tudunk átmenni
támadásba!
Zsolt. 107, 3-20: Isten úgy látja a bűnös emberek, mint akik vasbilincsekben, vasigákban, nyomorult
állapotban, az ördög fogságában vannak. Mi is így tekintsünk rájuk, s ebből az empátiából segítsük
kihozni őket a sátán börtönrendszeréből, utat mutatva Jézushoz.
I. Pét. 5, 7-10: az ördög akkor tud megtámadni, ha a gondjaimat én hordozom, helyezzem Jézusra,
mert különben nem tudok harcolni. Őrködnöm kell a szívem felett, nehogy a gondok lenyomjanak,
megbénítsanak, harcképtelen állapotba helyezzenek.
Az ördög úgy akarja harcképtelenné tenni a keresztényeket, hogy először gondok ráhelyezésével
próbálkozik, majd megkeseredéssel, elbizonytalanodással, majd félelemmel, és ha ez sikerül neki
egyből létrehozta a negatív hitet, amely a hit ellentéte, és hit nélkül lehetetlen győzni ellene!!!!
Józanul a hitben legyünk, és ne emberi okoskodásokban, vélekedésekben. A szenvedések
megpróbálják a hitemet, és ezek által lehetek tökéletessé, edzetté, ha kitartok. és Isten ígéreteire
tekintek. A szellemi harchoz kell a szilárdság, állhatatosság, kitartás. Legyek az Úrnak odaszánt!
Kitartó legyek, hittel teljes!
Ef. 6, 10-19: Efézusban volt az efézusi Diánna tisztelete és imádása, amely által okkult, sátáni erők
uralkodtak a városban. A bálványimádás, okkultizmus, idegen isten imádás ellen úgy lehet felvenni a
harcot, hogy először veszek erőt az Úrtól, betöltekezek Szt. Szellemmel, mert a kenet letöri az
igákat, láncokat, bilincseket, s ezután vegyen fel a szellemi fegyverzetet, amelyeket Jézus adott az
egyház számára, hogy sikeresen ellenállhassanak, és ellentámadásba lendüljenek a keresztények.
Szellemi harcot sikeresen csak Szt. Szellemmel betöltött állapotban lehet vívni, mivel az ördög
szintén szellemi lény és nem test és vér ellen van harcunk. Az ördög nem az erejével, hanem a
ravaszságával akar legyőzni. Az ördög le lett fegyverezve, mi pedig fel lettünk fegyverezve! Ha nem
vagyunk Isten harcosai az újjászületés után, akkor olyanok vagyunk, mint Izrael a pusztában, akik
nem merték felvenni a harcot az ellenségeikkel szemben, s ezáltal nem léphettek be az ígéret
földjére.
Óélet----- újjászületés-----harc - ez Isten akarata
Ha nem veszem fel a szellemi fegyvereket, nem tudok megállni az ördög ravaszságával szemben.
Vannak védekező fegyvereim, melyek az igazlelkűség öve, igazság mellvasa, békesség saruja, hit
pajzsa (ezek csak kézi fegyverek, de vannak hatalmas, nukleáris fegyvereim is: szellem kardja: Jézus
neve, vére, ereje; Isten ereje (kenet), dicséret palástja, nyelveken szólás). Az ördög minden nyelvet
ért, de a Szt. Szellem nyelvét nem érti, ezáltal olyan stratégiai fegyver van a kezünkben, amely
forródrótot tart közvetlenül Istennel, a hadseregtábornokunkkal.
II. Tim. 2, 1-5: Isten harcossá avatott bennünket. Jézus tanítványai harcosok, katonák is! A mennyei
dolgokat első helyen tartsam az életemben, és ne bonyolódjak bele az élet gondjaiba, hogy ne legyek
harcképtelen. Először kis területeket kell felszabadítanom, utána tudok nagyobb területeket
elfoglalni.
II. Kor. 10, 3-5, Mk. 16, 16-19, Mt. 12, 28-29: nekem kell betörni, támadni az ördög, a gonosz erők
erősségeibe, táboraiba.
Használjam a kulcsot, a kötés és oldás hatalmát!!!!!
Úgy tudom legyőzni az ellenséget, hogy megkötözöm Jézus nevében, ima, szellemi harc által a
problémát az emberek felett (alkoholista, parázna, rabló, pusztító démonokat) és oldjam meg a
problémákat Isten igéje által (pl: megkötözöm a szegénységet és megoldom a bővölködést,
gyarapodást, áldásokat).
Kol. 4, 12-13: Epafrás mindenkor tusakodott, szellemi harcot folytatott a hívőkért, keresztényekért.
Ez legyen számukra is minta, ehhez Jézus adja a Szt. Szellemen keresztül az erőt.
Tracklist:
Összefoglalás (1.)
Helyreállítás, szolgálati ajándékok, államhatalom
Helyreállítás:
Apcs. 3, 21: „Kit az égnek kell magába fogadnia mind az időkig, míglen újjá teremtetnek mindenek, a
mikről szólott az Isten minden ő szent prófétájának szája által eleitől fogva".
Péter apostol által került kijelentésre a helyreállítás programja.
Apokalitisz = helyre-, újraállítás
A helyreállítás mindenre kiterjed.
Fő részei: - egyház,
- Izrael,
- nemzetek,
- természet
A helyreállítás programja univerzális, menetrendjét Isten határozza meg. Nem egyszeri beavatkozás
által, hanem szakaszosan történik meg.
A helyreállított állapot minőségileg jobb lesz, mint az eredeti.
A helyreállítás mögötti szellemi elvek: - kötelező érvényű,
- minden dolgot vissza kell szolgáltatni,
- nem elég visszaállítani, hanem meg kell toldani
jobb állapotba kell hozni
- az ellopott dolgoknak a megfelelő helyreállítása
Az egyház helyreállításának főbb területei:
apostoli igazságok és hit helyreállítása: alaptanításokat, fundamentumokat jelent
Zsid. 6, 1-3: „Annakokáért elhagyván a Krisztusról való kezdetleges beszédet, törekedjünk
tökéletességre, nem rakosgatván le újra alapját a holt cselekedetekből való megtérésnek és az
Istenben való hitnek. A mosakodásoknak, tanításnak, kezek rátevésének, holtak feltámadásának és
az örök ítéletnek. És ezt megcselekeszszük, ha az Isten megengedi".
Ef. 2, 20: „Kik fölépíttettetek az apostoloknak és prófétáknak alapkövén, lévén a szegletkő maga a
Jézus Krisztus".
az egyház pneumatikus és karizmatikus jellegének helyreállítása: pneuma = szellem, karizma =
jókedvből származó ajándék
Apcs. 1, 8: „Hanem vesztek erőt, minekutána a Szent Szellem eljő reátok: és lesztek nékem tanúim
úgy Jeruzsálemben, mint az egész Júdeában és Samariában és a földnek mind végső határáig".
Apcs. 2, 38-39: „Péter pedig monda nékik: Térjetek meg és keresztelkedjetek meg mindnyájan a
Jézus Krisztusnak nevében a bűnöknek bocsánatjára; és veszitek a Szent Szellem ajándékát. Mert
néktek lett az ígéret és a ti gyermekeiteknek, és mindazoknak, kik messze vannak, valakiket csak
elhív magának az Úr, a mi Istenünk".
Ef. 2, 22: „A kiben ti is együtt építtettek Isten hajlékává a Szellem által".
I. Kor. 6, 19: „Avagy nem tudjátok-é, hogy a ti testetek a bennetek lakozó Szent Szellemnek
temploma, a melyet Istentől nyertetek; és nem a magatokéi vagytok"?
I. Pét. 2, 5: „Ti magatok is mint élő kövek épüljetek fel szellemi házzá, szent papsággá, hogy
szellemi áldozatokkal áldozzatok, a melyek kedvesek Istennek a Jézus Krisztus által".
szolgálatok helyreállítása: az egyház azzal foglalkozzon, ami a feladata
Mt. 10, 7-8: „Utatokon ezt hirdessétek: "Közel van már a mennyek királysága!". Gyógyítsátok meg a
betegeket, támasszátok fel a halottakat, tisztítsátok meg a leprásokat, űzzétek ki a démonokat!
Ajándékba kaptátok, ajándékba adjátok"!
Mt. 28, 18-19: „Jézus pedig odament hozzájuk, és ezt mondta nekik: - Minden hatalmat megkaptam a
mennyben és a földön! Menjetek hát, tegyetek tanítvánnyá minden nemzetet, merítsétek alá őket az
Atya, a Fiú és a Szent Szellem nevére"
Jn. 4, 24: „Az Isten Szellem, és akik Őt imádják, Szellemben és valóságban kell imádniuk".
Apcs. 1, 8: „Hanem vesztek erőt, minekutána a Szent Szellem eljő reátok: és lesztek nékem tanúim
úgy Jeruzsálemben, mint az egész Júdeában és Samariában és a földnek mind végső határáig".
I. Kor. 2, 4: „És az én beszédem és az én prédikálásom nem emberi bölcseségnek hitető beszédiben
állott, hanem szellemnek és erőnek megmutatásában"
Róma 10, 17: „Azért a hit hallásból van, a hallás pedig Isten ígéje által".
az elveszett javak helyreállítása: azokat a valóságos javakat jelenti, amiket Jézus a kereszten
megszerzett számunkra
A helyreállítással szembeni akadályok (Ezsd. és Neh. könyve alapján):
politikai akadályok
hamis egységtörekvések
reakció (megfélemlítés)
összeesküvés (belső elégedetlenek felhasználása)
hecc- és rágalomkampányok
provokációk
a romok
keserűség, bánat, depresszió
pénzügyi akadályok és vádak
az egyéni terhek bevitele az egyházba (szombat megfertőzése)
felemás iga (elvilágiasodás)
Szolgálati ajándékok:
Ef. 4, 11-15: „És Ő adott némelyeket apostolokul, némelyeket prófétákul, némelyeket
evangyélistákul, némelyeket pedig pásztorokul és tanítókul: A szentek tökéletesbbítése czéljából
szolgálat munkájára, a Krisztus testének építésére: Míg eljutunk mindnyájan az Isten Fiában való
hitnek és az Ő megismerésének egységére, érett férfiúságra, a Krisztus teljességével ékeskedő
kornak mértékére: Hogy többé ne legyünk gyermekek, kiket ide s tova hány a hab és hajt a tanításnak
akármi szele, az embereknek álnoksága által, a tévelygés ravaszságához való csalárdság által;
Hanem az igazságot követvén szeretetben, mindenestől fogva nevekedjünk Abban, a ki a fej, a
Krisztusban".
I. Kor. 12, 28: „És pedig némelyeket rendelt az Isten az anyaszentegyházban először apostolokul,
másodszor prófétákul, harmadszor tanítókul; azután csodatévő erőket, aztán gyógyításnak
ajándékait, gyámolokat, kormányokat, nyelvek nemeit".
Szolgálati ajándékok
Kegyelmi ajándékok
maga az ember az ajándék
a Szt. Sz. működésének megnyilvánulása
személyesen Jézus hívja el
a Szt. Sz. adja, akinek akarja
teljes szolgálati ideje, szolgálata az ajándék (az élete)
rövid időtartalom, a megnyilvánulás idejére szól
A szolgálati ajándékok feladatai:
- a szentek tökéletesítést szolgálja
- a szolgálat munkájára való felkészítés
- Krisztus testének az építése
- az egyház munkálása, egység létrehozása
- érettségre való vezetés
- Krisztus hasonlatosságára való eljutás (Krisztusi jellem kiépülése)
- szellemi védelem a tévelygéstől
- az igazság követésének elősegítése
- a növekedés biztosítása
- sáfárkodás, gondnokság Isten javain
A szolgálati ajándékok köre:
- Apostol: aposztolosz = küldött
Feladata: gyülekezetek alapítása, megalapozása, szellemi atyaság gyakorlása
- Evangélista: euangelisztosz = jó hírt mondó hírnök
Feladata: Krisztus hirdetése, fő üzenete a megtérés, kívülről befelé hozza az embereket
- Tanító: didaszkolosz, rabbi = tanító
Feladata: ige magyarázása, öntözés, befelé szolgál
- Pásztor: poimen = őrizni, legeltetni preszbütérosz: érett, vén előljáró
episzkoposz = felügyelő, vigyázó
Apcs. 20, 17, 28: „Milétusból azonban küldvén Efézusba, magához hívatá a gyülekezet véneit.
Viseljetek gondot azért magatokra és az egész nyájra, melyben a Szent Szellem titeket vigyázókká
tett, az Isten anyaszentegyházának legeltetésére, melyet tulajdon vérével szerzett".
I. Pét. 5, 1-3: „A köztetek lévő presbitereket kérem én, a presbitertárs, és a Krisztus szenvedésének
tanuja, és a megjelenendő dicsőségnek részese; Legeltessétek az Istennek köztetek lévő nyáját,
gondot viselvén arra nem kényszerítésből, hanem örömest; sem nem rút nyerészkedésből, hanem
jóindulattal; Sem nem úgy, hogy uralkodjatok a gyülekezeteken, hanem mint példányképei a
nyájnak".
Feladata: felvigyázás, legeltetés (táplálás, vezetés, védelem), gondviselés, példamutatás
Ezék. 34. része - gyöngék gyámolítása, elveszettek megkeresése, rendfenntartás
- Próféta. profétész = tolmács nabi (návi) = forrásból beszélő, inspiráltan beszélő
I. Kor. 14, 3: „A ki pedig prófétál, embereknek beszél épülésére, intésre és vígasztalásra".
Feladata: tolmácsolja Isten szavát, Isteni ihletésre szól, természetfeletti módon látja meg, tudja
meg a kijelentéseket és átadja azokat
- Egyéb szolgálati ajándékok:
Róma 12, 6-8: „Minthogy azért külön-külön ajándékaink vannak a nékünk adott kegyelem szerint, akár
írásmagyarázás, a hitnek szabálya szerint teljesítsük; Akár szolgálat, a szolgálatban; akár tanító, a
tanításban; Akár intő, az intésben; az adakozó szelídségben; az előljáró szorgalmatossággal; a
könyörülő vídámsággal mívelje".
Nem fő szolgálati ajándékok, de nélkülözhetetlenek az egyház működéséhez. Itt is csak némelyeket
választ ki Jézus.
Államhatalom:
A lelkiismereti korszakot az jellemezte, hogy az emberi hatalom szférája nem terjedt ki a másik
emberre, nem volt törvény, az ököl-jog uralkodott.
Az özönvíz után új társadalmi rend került megalapozásra, jobb keletkezett az igazság
szolgáltatására.
Az államhatalom leírása és feladatkörei:
Róma 13, 1-7: „Minden lélek engedelmeskedjék a felső hatalmasságoknak; mert nincsen
hatalmasság, hanem csak Istentől: és a mely hatalmasságok vannak, az Istentől rendeltettek. Azért,
a ki ellene támad a hatalmasságnak, az Isten rendelésének támad ellene; a kik pedig ellene
támadnak, önmagoknak ítéletet szereznek. Mert a fejedelmek nem a jó, hanem a rossz cselekedetnek
rettegésére vannak. Akarod-é pedig, hogy ne félj a hatalmasságtól? Cselekedjed a jót, és dícséreted
lesz attól. Mert Isten szolgája ő a te javadra. Ha pedig a gonoszt cselekszed, félj: mert nem ok
nélkül viseli a fegyvert: mert Isten szolgája, bosszúálló a haragra annak, a ki gonoszt cselekszik.
Annakokáért szükség engedelmeskedni, nem csak a haragért, hanem a lelkiismeretért is. Mert azért
fizettek adót is; mivelhogy Istennek szolgái, kik ugyanabban foglalatoskodnak. Adjátok meg azért
mindenkinek, a mivel tartoztok: a kinek az adóval, az adót; a kinek a vámmal, a vámot; a kinek a
félelemmel, a félelmet; a kinek a tisztességgel, a tisztességet".
I. Tim. 2, 1-4: „Intelek azért mindenek előtt, hogy tartassanak könyörgések, imádságok, esedezések,
hálaadások, minden emberekért, Királyokért és minden méltóságban levőkért, hogy csendes és
nyugodalmas életet éljünk, teljes istenfélelemmel és tisztességgel. Mert az jó és kedves dolog a mi
megtartó Istenünk előtt, A ki azt akarja, hogy minden ember idvezüljön és az igazság ismeretére
eljusson".
Az állam erőszakot alkalmazhat legálisan.
Állam = szervezeti rendszer, amely szuverenitást, hatalmat gyakorol egy adott terület, s annak
népessége felett, s erőszak-alkalmazás jogával bír.
Feladatai:
igazságszolgáltatás
közbiztonság fenntartása (csendes és nyugodalmas élet)
a szabadság biztosítása
emberi méltóság védelme
fegyveres védelem
erőszak alkalmazása
gazdasági és szociális rend fenntartása
pénzkibocsátási és adóztatási jog
külpolitika
Egyházi feladatok nem szerepelnek a feladatai között!!! A hit és a kényszer kizárják egymást.
Apcs. 18 - az egyházi dolgokba be nem avatkozó állam a kívánatos, ahogy Gallio is.
Azért kell imádkozni az államért, mert:
intenzív ördögi nyomás nehezedik rá
korrupt emberi természet felszabadulása alakulhat ki
jelentős hatást gyakorol a gazdasági életre, és közvetlenül a mi anyagi életünkre is
Tracklist:
Összefoglalás (2.)
Anyagi élet, adakozás
Az anyagi élet bibliai alapjai
Fontos alapelvek:
minden az Úré (Zsolt. 24, 1-2: Dávid zsoltára. Az Úré a föld s annak teljessége; a föld kereksége s
annak lakosai. Mert ő alapította azt a tengereken, és a folyókon megerősítette)
az anyagi javakon csak intézők és sáfárok vagyunk - mindenünk az Úré
az anyagi élet irányítását teljesen adjam át az Úrnak
az anyagi élet nem piszkos dolog (I. Tim. 6, 10: Mert minden rossznak gyökere a pénz szerelme:
mely után sóvárogván némelyek eltévelyedtek a hittől, és magokat általszegezték sok fájdalommal)
Hogyan lehet győztes életet élni az anyagi területen?
a gondolkodás megváltoztatása: a szegénység rossz dolog - átok, a bővölködés jó dolog - áldás
(V. Móz. 28, 1-14: . Ha pedig szorgalmatosan hallgatsz az Úrnak, a te Istenednek szavára, és
megtartod és teljesíted minden ő parancsolatát, a melyeket én parancsolok ma néked: akkor e
földnek minden népénél feljebbvalóvá tesz téged az Úr, a te Istened; És reád szállanak mind ez
áldások, és megteljesednek rajtad, ha hallgatsz az Úrnak, a te Istenednek szavára. Áldott leszesz a
városban, és áldott leszesz a mezőben. Áldott lesz a te méhednek gyümölcse és a te földednek
gyümölcse, és a te barmodnak gyümölcse, a te teheneidnek fajzása és a te juhaidnak ellése. Áldott
lesz a te kosarad és a te sütő tekenőd. Áldott leszesz bejöttödben, és áldott leszesz kimentedben.
Az Úr megszalasztja előtted a te ellenségeidet, a kik reád támadnak; egy úton jőnek ki reád, és hét
úton futnak előled. Áldást parancsol melléd az Úr a te csűreidben és mindenben, a mire ráteszed
kezedet; és megáld téged azon a földön, a melyet az Úr, a te Istened ád néked. Az Úr felkészít téged
magának szent néppé, a miképen megesküdt néked, ha megtartod az Úrnak, a te Istenednek
parancsolatait, és az ő útain jársz. És megérti majd a földnek minden népe, hogy az Úrnak nevéről
neveztetel, és félnek tőled. És bővölködővé tesz téged az Úr minden jóban: a te méhednek
gyümölcsében és a te földednek gyümülcsében, a te barmodnak gyümölcsébe azon a földön, a mely
felől megesküdt az Úr a te atyáidnak, hogy néked adja azt. Megnyitja néked az Úr az ő drága
kincsesházát, az eget, hogy esőt adjon a te földednek alkalmas időben, és megáldja kezednek
minden munkáját, és kölcsönt adsz sok népnek, te pedig nem veszesz kölcsönt. És fejjé tesz téged
az Úr és nem farkká, és mindinkább feljebbvaló leszesz és nem alábbvaló, ha hallgatsz az Úrnak, a te
Istenednek parancsolataira, a melyeket én parancsolok ma néked, hogy tartsd meg és teljesítsd
azokat; És ha el nem térsz egyetlen ígétől sem, a melyeket én parancsolok néktek, se jobbra se
balra, járván idegen istenek után, hogy azokat tiszteljétek.
a megváltás elfogadása, ez a kulcs, ez tudja kinyitni a bővölködés ajtaját. Isteni helycsere - Jézus
szegénnyé, átkokká lett, hogy mi bővölködjünk.
Gal. 3, 13-14: Krisztus váltott meg minket a törvény átkától, átokká levén érettünk; mert meg van
írva: Átkozott minden, a ki fán függ: Hogy az Ábrahám áldása Krisztus Jézusban legyen a
pogányokon, hogy a Lélek ígéretét elnyerjük hit által.
II. Kor. 8, 9: Mert ismeritek a mi Urunk Jézus Krisztusnak jótéteményét, hogy gazdag lévén,
szegénnyé lett érettetek, hogy ti az ő szegénysége által meggazdagodjatok.
a hit, a megváltásba vetett aktív és élő hit: minden áldás átvételének a kulcsa - a hit kimondása
és megcselekvése. A hit cselekedetek nélkül halott. A hitem szerint beszéljek és cselekedjek. (Zsid.
11, 1: A hit pedig a reménylett dolgoknak valósága, és a nem látott dolgokról való meggyőződés).
Mt. 6, 19-34: Ne halmozzatok fel magatoknak kincseket a földön, ahol megeszi a moly és a rozsda,
ahol a tolvajok betörnek és ellopják; hanem halmozzatok fel magatoknak kincseket a mennyben, ahol
a moly és a rozsda sem eszi meg, és ahol a tolvajok sem törhetnek be, és nem lophatják el! Mert
ahol a kincsed van, ott lesz a szíved is! A test lámpása a szem. Ha tehát a szemed tiszta, egész
tested világos lesz; míg ha gonosz a szemed, egész tested sötét lesz. És ha a benned levő
világosság sötétség, mekkora a sötétség?! Senki sem tud két urat szolgálni: mert vagy az egyiket
gyűlölni fogja, a másikat pedig szeretni, vagy pedig az egyikhez ragaszkodik, és a másikat veti meg.
Nem tudjátok Istent is, és a Mammont is szolgálni. Ezért azt mondom nektek: ne aggódjatok az
életetek miatt, hogy mit egyetek és mit igyatok, se a testetek miatt, hogy mibe öltözködjetek! Nem
több az élet a tápláléknál, és a test a ruhánál?! Nézzétek csak az ég madarait: nem vetnek, nem
aratnak, nem gyűjtenek raktárakba, mennyei Atyátok mégis táplálja őket. Hát nem sokkal
fontosabbak vagytok náluk? Melyikőtök képes aggódásával élete idejéhez akár egy arasznyit is
hozzátenni?! A ruha miatt is mit aggódtok? Nézzétek csak a mezőn a liliomokat, hogy növekednek:
nem fáradoznak, nem szőnek! De azt mondom nektek: Salamon teljes dicsőségében sem öltözködött
úgy, mint egy ezek közül! És ha Isten azt a mezei virágot, amely ma még virul, de holnap már a
kemencébe dobják, így öltözteti, titeket vajon nem sokkal jobban, kishitűek?! Ne aggodalmaskodjatok
tehát, és ne mondjatok ilyeneket: "Mit együnk?"; "Mit igyunk?"; vagy: "Mit vegyünk magunkra?"
Mindezeket ugyanis a más nemzetekhez tartozók kérdezgetik; mert a ti mennyei Atyátok tudja, hogy
mindezekre szükségetek van. Hanem keressétek először Isten királyságát és igazságosságát - ezek a
dolgok pedig mind elétek lesznek téve ráadásként! Ne aggódjatok tehát a holnap miatt: majd a
holnap aggódik maga miatt! Elég a napnak a maga baja.
az ima: Jak. 4, 3-4: Kéritek, de nem kapjátok, mert nem jól kéritek, hogy gerjedelmeitekre
költsétek azt. Parázna férfiak és asszonyok, nem tudjátok-é, hogy a világ barátsága ellenségeskedés
az Istennel? A ki azért e világ barátja akar lenni, az Isten ellenségévé lesz.
Isten országát és igazságát kell először keresni (Mt. 6, 33-34: Hanem keressétek először Isten
királyságát és igazságosságát - ezek a dolgok pedig mind elétek lesznek téve ráadásként! Ne
aggódjatok tehát a holnap miatt: majd a holnap aggódik maga miatt! Elég a napnak a maga baja).
Isten igéje legyen az életem középpontjában (lsd. V. Móz. 28, 1-14)
a tized megfizetése (Mal. 3, 10: Hozzátok be a tizedet mind az én tárházamba, hogy legyen
ennivaló az én házamban, és ezzel próbáljatok meg engem, azt mondja a Seregeknek Ura, ha nem
nyitom meg néktek az egek csatornáit, és ha nem árasztok reátok áldást bőségesen).
az adakozás meg kell térni az irigységből, s a gazdagok, gazdagság gyűlöléséből. Aki a más
áldását gyűlöli, az a maga áldását is gyűlöli.
helyes viszony a munkához: meg kell tanulni hűségesen, gyorsan, pontosan, szorgalmasan, jól
dolgozni.
az anyagiakban való korrektség:
a. a tartozás, adósság megadása, megfizetése
b. a munkaadóhoz, főnökhöz való korrekt, helyes viszony. A munkaadómnak úgy fogajak szót
munkahelyi dolgokban, mint Krisztusnak. Ezen lehet lemérni, hogy Krisztushoz hogy viszonyulok.
Ef. 6, 5-8: Ti szolgák, engedelmesek legyetek a ti test szerint való uraitoknak félelemmel és
rettegéssel, szíveteknek egyenességében, mint a Krisztusnak; Nem a szemnek szolgálván, mint akik
embereknek akarnak tetszeni, hanem mint Krisztus szolgái, cselekedvén az Istennek akaratját
lélekből. Jó akarattal, mint a kik az Úrnak szolgálnak és nem embereknek; Tudván, hogy kiki a mi jót
cselekszik, azt veendi az Úrtól, akár szolga legyen, akár szabados.
Kol. 3, 22-25: Ti szolgák, szót fogadjatok mindenben a ti test szerint való uraitoknak, nem a szemnek
szolgálván, mint a kik embereknek akarnak tetszeni, hanem szíveteknek egyenességében, félvén az
Istent. És valamit tesztek, lélekből cselekedjétek, mint az Úrnak és nem embereknek; Tudván, hogy ti
az Úrtól veszitek az örökségnek jutalmát: mert az Úr Krisztusnak szolgáltok. A ki pedig
igazságtalanságot cselekszik, jutalmát veszi igazságtalanságának; és nincsen személyválogatás.
c. a munkaadóknak korrektül kell fizetniük a munkavállalókat. Úgy viszonyuljon az alkalmazottai felé,
mint Krisztus a szolgái felé.
d. igyekezzek a városom, országom jólétén
Tized, és adakozás
Tized:
III. Móz. 27, 30-32: A földnek minden tizede, a föld vetéséből, a fa gyümölcséből az Úré; szentség az
az Úrnak. És ha valaki meg akar valamit váltani az ő tizedéből: adja hozzá annak ötödrészét. És
minden tizede a baromnak és juhnak, mindabból, a mi a vessző alatt átmegy, a tizedik az Úrnak
legyen szentelve.
Mal. 3, 7-10: Atyáitok idejétől fogva eltértetek rendeléseimtől és nem tartottátok meg azokat.
Térjetek hozzám, és én is hozzátok térek, azt mondja a Seregeknek Ura. De azt mondjátok: Miben
térjünk meg? Avagy az ember csalhatja-é az Istent? ti mégis csaltatok engem. És azt mondjátok:
Mivel csalunk téged? A tizeddel és az áldozni valóval. Átokkal vagytok elátkozva, mégis csaltok
engem: a nép egészben! Hozzátok be a tizedet mind az én tárházamba, hogy legyen ennivaló az én
házamban, és ezzel próbáljatok meg engem, azt mondja a Seregeknek Ura, ha nem nyitom meg
néktek az egek csatornáit, és ha nem árasztok reátok áldást bőségesen.
Az Úré a tized. Meg nem fizetése lopás!!!!!
a tized nem a törvény alatt lett elrendelve, hanem Melkisédek idejében
Jézus Krisztus Melkisédek szerinti főpap, ezért van az újszövetségben is a tized fizetése
Jézus megerősítette a tized fizetését (Mt. 23, 23: Jaj nektek, képmutató írástudók és farizeusok,
mert megadjátok a tizedet a mentából, a kaporból és a köményből, de elhagyjátok a Törvény
nehezebb részét, az ítéletet, az irgalmasságot és a hitet, pedig ezeket kell gyakorolni, és amazokat
sem elhagyni)
Adakozás:
része az imádásnak
a szeretet valódiságának a mérője
II. Kor. 8, 7-8: Azért, miképen mindenben bővölködtök, hitben, beszédben, ismeretben és minden
buzgóságban és hozzánk való szeretetben, úgy e jótéteményben is bővölködjetek. Nem parancsképen
mondom, hanem hogy a mások buzgósága által a ti szeretetetek valódiságát is kipróbáljam.
I. Ján. 3, 17-22: A kinek pedig van miből élnie e világon, és elnézni, hogy az ő atyjafia szükségben
van, és elzárja attól az ő szívét, miképen marad meg abban az Isten szeretete? Fiacskáim, ne szóval
szeressünk, se nyelvvel; hanem cselekedettel és valósággal. És erről ismerjük meg, hogy mi az
igazságból vagyunk, és így tesszük bátorságosakká ő előtte a mi szíveinket. Hogy ha vádol minket a
szív, mivelhogy nagyobb az Isten a mi szívünknél, és mindent tud. Szeretteim, ha szívünk nem vádol
minket, bizodalmunk van az Istenhez; És akármit kérjünk, megnyerjük tőle, mert megtartjuk az ő
parancsolatait, és azokat cselekeszszük, a mik kedvesek előtte.
Területei:
szolgálatok finanszírozása
Isten emberei felé való adakozás
a szegények felé való adakozás (alamizsna) - Mt. 6, 1-4: Vigyázzatok: ne azért tegyetek igaz
tetteket az emberek előtt, hogy csodáljanak benneteket, mert ha így cselekszetek, nem kaptok
fizetséget Atyátoktól, aki a mennyekben van! Ha tehát irgalmat gyakorolsz, ne kürtöltess magad
előtt, mint ahogy a képmutatók teszik a gyülekezetekben és az utcákon, hogy az emberek
megdicsérjék őket! Úgy van, ahogy mondom nektek: ezzel meg is kapták fizetségüket! Hanem amikor
irgalmat gyakorolsz, ne tudja a bal kezed, mit tesz a jobb, hogy irgalmasságod rejtett legyen; és
Atyád, aki lát a rejtekben, nyilvánosan fogja megadni fizetséged.
Tracklist:
Összefoglalás (3.)
Gyógyulás
A názáreti Jézus földi szolgálatának ószövetségi próféciái:
Ézs. 35, 5-6: „Akkor a vakok szemei megnyílnak, és a süketek fülei megnyittatnak, Akkor ugrándoz,
mint szarvas a sánta, és ujjong a néma nyelve, mert a pusztában víz fakad, és patakok a kietlenben".
itt teljesedett be az újszövetségben.
Mt. 11, 4-6: „Jézus ezt válaszolta nekik: - Menjetek, adjátok tudtára Jánosnak, amit hallotok és
láttok: vakok újra látnak, bénák járkálnak, leprások tisztulnak meg, süketek hallanak, halottak
támadnak fel, koldusoknak az evangéliumot hirdetik; és boldog, aki nem botránkozik meg rajtam"!
Ézs. 53, 1-6: „Ki hitt a mi tanításunknak, és az Úr karja kinek jelentetett meg? Felnőtt, mint egy
vesszőszál Ő előtte, és mint gyökér a száraz földből, nem volt néki alakja és ékessége, és néztünk
reá, de nem vala ábrázata kivánatos! Útált és az emberektől elhagyott volt, fájdalmak férfia és
betegség ismerője! mint a ki elől orczánkat elrejtjük, útált volt; és nem gondoltunk vele. Pedig
betegséginket ő viselte, és fájdalmainkat hordozá, és mi azt hittük, hogy ostoroztatik, verettetik és
kínoztatik Istentől! És ő megsebesíttetett bűneinkért, megrontatott a mi vétkeinkért, békességünknek
büntetése rajta van, és az ő sebeivel gyógyulánk meg. Mindnyájan, mint juhok eltévelyedtünk, kiki
az ő útára tértünk; de az Úr mindnyájunk vétkét ő reá veté".
itt teljesedett be az újszövetségben.
Mt. 8, 17: „hogy beteljesedjék, ami megmondatott Ézsaiás próféta által: "Elvette erőtlenségeinket, és
elvitte betegségeinket".
Zsolt. 72, 12: „Mert megszabadítja a kiáltó szűkölködőt; a nyomorultat, a kinek nincs segítője".
Ézs. 61, 1-2: „Az Úr Isten lelke van én rajtam azért, mert fölkent engem az Úr, hogy a szegényeknek
örömöt mondjak; elküldött, hogy bekössem a megtört szívűeket, hogy hirdessek a foglyoknak
szabadulást, és a megkötözötteknek megoldást; Hogy hirdessem az Úr jókedvének esztendejét, és
Istenünk bosszúállása napját; megvígasztaljak minden gyászolót" - ez a Messiás programbeszéde.
Előképek:
Zsolt. 105, 37: „És kihozá őket ezüsttel és arannyal, és nemzetségeikben nem volt beteges".
IV. Móz. 21, 5-9: „És szóla a nép Isten ellen és Mózes ellen: Miért hoztatok fel minket Égyiptomból,
hogy meghaljunk e pusztában? Mert nincsen<
Weblap látogatottság számláló:
Mai: 29
Tegnapi: 57
Heti: 197
Havi: 751
Össz.: 386 689
Látogatottság növelés